debug 0507 header1
debug 0507 header2
AUTO.RIA
Автофіксація порушень ПДР та обов'язковий відеореєстратор у кожне авто: є пропозиція! Назад

Автофіксація порушень ПДР та обов'язковий відеореєстратор у кожне авто: є пропозиція!

Кожен автомобіль може стати частиною глобальної системи контролю за дорожнім рухом. Навіть в Україні.

Для чого у багатьох країнах застосовують системи автофіксації порушень? Звісно, заради підвищення дорожньої безпеки, щоб стимулювати водіїв дотримуватися Правил, та карати порушників. В жодному разі такі комплекси не можуть застосовуватись з умовно-комерційною метою, тобто в якості додаткового джерела наповнення держбюджету. В Україні автоматична фіксація порушень ПДР – тема, яка обговорюється не перший рік, але до повноцінної практичної реалізації задуму поки дійти не вдалось. Одна із спроб ще у 2010 році була заблокована рішенням Конституційного суду, інша, яку нещодавно підтримала Верховна Рада, можливо, почне працювати орієнтовно влітку цього року.

«Листи щастя», евакуатори і штрафи по фотографії узаконені

Ми вкотре звертаємось до фахівців галузі дорожньої безпеки, щоб отримати інформацію, яка, сподіваємось, буде врахована тими, від кого залежить в якому саме вигляді автофіксація на дорогах запрацює в Україні. Тим більше, що з’явилась досить цікава пропозиція, яка, на нашу думку, може позитивно вплинути на підвищення дорожньої безпеки, та культури водіння в цілому.

Про те, як варто впроваджувати системи автоматичного контрою та які додаткові ініціативи можуть бути корисними для підвищення дорожньої безпеки, ми поспілкувались з Олександром Сітенком, академіком, президентом громадської наукової організації «Товариство учасників руху».

Олександр Сітенко

AUTO.RIA: Пане Олександре, питання впровадження автофіксації на дорогах піднімається не вперше. У нещодавно затвердженому проекті «Державної програми підвищення рівня БДР в Україні на період до 2020 року» є розділ про системи автофіксації. Ваша громадська організація щодо згаданого проекту висловила чимало критичних зауважень, в тому числі й щодо відеофіксації. У чому Ви вбачаєте недоліки?

Олександр Сітенко: Ми уважно аналізували зміст і першої, і другої редакції згаданого проекту і дійшли до висновку щодо вкрай низького рівня його розробки в цілому. Анонімні автори документу вперто ігнорують ключові положення Стратегії підвищення рівня БДР, затвердженої урядом у червні 2017 року. До того ж він має всі ознаки закладання масштабних корупційних ризиків вже на етапі планування. Все це разом з іншими недоліками не дозволило нам рекомендувати даний проект програми до затвердження.

Давайте згадаємо про ті дві трагедії з наїздами на пішоходів, які нещодавно сталися на вулицях Харкова. В обох випадках саме відеофіксація дозволила відтворити перебіг подій та будувати на цьому розслідування. Але, зверніть увагу на те, що у першому випадку це були стаціонарні камери, встановлені приватними особами, у другому – це реєстратор у машині, яка була поруч з місцем ДТП. На жаль, згаданим проектом програми не передбачається жодних заходів, які підтримували би і розвивали залучення таких носіїв інформації до загальної процедури фіксації дорожньої ситуації.

Проект програми лише передбачає встановлення на дорогах країни 1466 стаціонарних камер, на що буде витрачено 962,7 млн грн. Тобто витрати на одну сягатимуть майже 660 тис. грн! І заперечення тут не тільки через надвеликі витрати, яким не надано жодного економічного обгрунтування, а й тому, що така кількість стаціонарних камер суттєво не вплине на ситуацію, бо вони дозволять контролювати лише невеликі зони, які є незначними у порівнянні з сумарною довжиною автодоріг. За нашими підрахунками така зона буде не більша 2 тис. км із 175 тис. км доріг загальнодержавного значення. Крім того, придатність інформації, наприклад, для розслідування ДТП, залежить від відстані камери до місця події. А як бути з контролем за дорогами інших категорій та з незчисленними вулицями? Тому ми запропонували наступне.

  По-перше

Розробити критерії і провести роботу з визначення місць на дорогах країни, де встановлення стаціонарних камер безальтернативне. У своєму відгуку на проект ми також рекомендували врахувати, що на всіх етапах створення та експлуатації цієї системи, за виключенням етапу використання даних фіксації, виконуються суто інженерно-технічні роботи, які не можуть здійснюватися підрозділами МВС. Тому і пропонуємо передати на конкурсній основі здійснення цього проекту профільним організаціям, але ні в якому разі не МВС. Поліцейським підрозділам потрібна інформація, а не сама система її отримання, з чого витікають зовсім інші організаційні засади виконання цієї роботи та антикорупційної безпеки.

  По-друге

На територіях населених пунктів, на різних об’єктах вже встановлена значна кількість відеокамер, які за певних умов можуть бути організаційно чи технічно інтегровані в загальну систему, що значно розширить інформаційну потужність і одночасно здешевить проект. Наприклад, у Харкові таких камер вже більше 15 тисяч. Для інтеграції їх у інформаційні системи влада може знайти заохочувальні аргументи для їх власників. Варто згадати, що на системи стаціонарного відеоспостереження доцільно покласти не тільки фіксацію правопорушень, а й інші функції, зокрема стати частиною великої системи, збудованої на основі геоінформаційних технологій, або здійснювати в автоматизований спосіб аудит БДР на відповідній ділянці руху.

  Третє

Необхідно на законодавчому рівні ввести обов’язкове оснащення всіх транспортних засобів відеореєстраторами.

Автофіксація порушень на дорогах: до чого готуватись водіям і тим, хто її запускатиме

AUTO.RIA: цікава пропозиція – але як, на Вашу думку, її сприймуть автомобілісти? Адже це певний «захід» у приватне життя, посилення контролю, тобто умовне зменшення «свобод», - а точніше, безконтрольності, до якої водії уже встигли звикнути за час відсутності на дорогах ДАІ...

Олександр Сітенко: Думаю, що законослухняні водії віднесуться до такого рішення з повним розумінням всіх позитивних наслідків. Водії як належне сприймають те, що Правила зобов’язують комплектувати авто вогнегасниками чи аптечками, хоча користуватися ними доводиться рідко. Але ми всі розуміємо, що при потребі вони нас можуть захистити і врятувати. Інформація про дорожні ситуації, яку фіксують реєстратори, має свою цінність, іноді настільки високого значення, що тільки вона суттєво допоможе і власникові камери, й іншим учасникам дорожнього руху.

Ми сподіваємося, що всі дисципліновані водії схвалюватимуть цю ідею, бо завдяки наявності на автівках камер буде встановлено тотальний контроль на всіх дорогах та вулицях усіх населених пунктів. Це не до смаку лише водіям, схильним до правопорушень, бо всі їхні неправомірні дії будуть фіксуватися, причому як власною камерою, так і іншими. Безсумнівно, що це стане дієвим стримуючим фактором, який проявиться відразу ж після введення такого правила і дасть те, що потрібно кожному учаснику руху: зниження рівня аварійності.

Довічне позбавлення водійських прав - чи спрацює це на користь

AUTO.RIA: Добре, якщо реєстратор уже є, і його технічні характеристики підходящі для застосування у «глобальній системі спостереження». А якщо такого пристрою немає, його доведеться придбати? Хто нестиме ці витрати?

Олександр Сітенко: На нашому ринку ціна на найбільш поширені види реєстраторів починається від 700-900 грн. До речі, роздрібна ціна на них у самому Китаї приблизно така ж – біля 120 юанів. В разі схвалення владою цієї нашої пропозиції, сподіваємося, що будуть прийняті тимчасові податкові пільги для таких пристроїв, щоб здешевити їх. Окрім цього, разом із нашими науковцями, які вже десятки років співпрацюють з китайськими високими науковими та промисловими колами, ми представили безпосереднім виробникам цих приладів значення орієнтовної потреби у масштабах нашої країни, а саме, на 15 млн ТЗ, з яких легкові машини та прирівняні до них - 9,5 млн шт. І отримали відповідь, що при гарантованому замовленні такої кількості приладів ціна буде значно нижчою.

Виходячи з надзвичайної соціально-економічної значущості проектів по зниженню аварійності, таким гарантом могла би виступити наша держава, і, застосувавши принцип поетапності, виділяти кошти на закупку приладів партіями. Ці кошти відіграють стартову роль і повністю повернуться до бюджету. За умови зняття податків на ці поставки і при належній організації збуту реєстраторів без комерційних «накруток», вони будуть обходитися власникам авто значно дешевше, а держава, виконавши таку роль, в кінцевому результаті отримає всеохоплюючий відеоконтроль на дорогах, не витративши на це бюджетні кошти.

Перший етап може бути таким: обладнати відеореєстраторами всі шкільні автобуси та громадський транспорт. Але найкраще, що могла би зробити держава у рамках програм з БДР, так це включити до них заходи по створенню власного вітчизняного виробництва автомобільних відеореєстраторів. У такому випадку ми отримаємо чимало економічно-соціальних та експлуатаційних позитивів. Наприклад, тоді всі прилади будуть однотипними, з заданими технічними характеристиками, надаватиметься локальна гарантійна підтримка.

Не галопом по Європах: швидкісні обмеження і штрафи в ЄС

AUTO.RIA: У харківських подіях, про які Ви згадували, власники відеокамер передали поліції записи, і ті відіграли важливу роль. Наприклад, саме завдяки цьому вдалося затримати водія, який 16 січня смертельно травмував пішохода. Тим не менше, правове врегулювання отримання та використання відеозаписів у слідчій та судовій практиці в Україні потребує додаткового доопрацювання. Які варіанти удосконалення законодавства можете запропонувати Ви?

Олександр Сітенко: Як не дивно, але розробка правових аспектів проблеми БДР взагалі не передбачена у проекті Державної програми, про яку ми згадували. В тому числі і стосовно загальних правових засад відеореєстрації, або отримання відеоматеріалів від власників приладів, які стали свідками або учасниками ДТП. Необхідно врегулювати ряд питань, наприклад, щодо обов’язковості передачі матеріалів поліції, або кому ще, крім неї, можна передавати ці матеріали, а кому ні. Чи не будуть перетинатися інтереси слідства з правами людини?

На ці упущення ми звернули увагу авторів проекту. Консультації з вченими з юридичного університету показали, що немає ніяких принципових перешкод, щоби спеціальними розділами у відповідних нормативно-правових актах всебічно захистити інтереси власників реєстраторів та інших осіб, причетних до зафіксованих подій. Наприклад, обмежити право поліції на отримання інформації з реєстратора поза рамками певної події.

Що чекає автомобілістів у 2018 році?

AUTO.RIA: При запровадженні тих чи інших рішень, часто можна почути, що вони базовані на провідному світовому досвіді. Чи є подібний світовий досвід обов’язкового використання відеореєстраторів у кожному автомобілі?

Олександр Сітенко: Мені особисто невідомо, щоб в інших країнах в примусовому порядку вводилося встановлення відеореєстраторів. Але країни, у яких висока дорожня безпека, проводили багатогранну і жорстку роботу по наведенню порядку на дорогах ще з тих часів, коли реєстраторів не було взагалі. І вони досягли тих показників безпеки та комфорту дорожнього руху, тієї високої культури його учасників, на які наразі ми орієнтуємося.

Тим не менше, особисто бачив, що у Європі на багатьох автівках відеореєстратори присутні, а в нових моделях авто вони встановлені вже з заводу, в комплекті з інтелектуальними системами керування. Якщо ми не згоджуємося з ганебною першістю за показниками по кількості жертв ДТП, то нам потрібно не лише запозичувати зарубіжний досвід в тому вигляді, яким він є сьогодні. Нам слід не страхатися власних рішучих дій, навіть якщо вони не мають аналогів у інших країнах.

Головне, щоб вони змінювали на краще наш стан у цій справі. Певен того, що тотальний відеоконтроль буде здійснено на високому науковому, інженерно-технічному та правовому рівні і він дасть нам добрий результат, а надалі цей досвід, імовірно, ще й перейматимуть у інших країнах.

Я дякую редакції AUTO.RIA за увагу до пропозицій, які ми обговорили. Сподіваюсь, що Ваша публікація приверне до них увагу влади і громадськості, спонукає до практичних дій, а ми разом будемо продовжувати свою діяльність.

 

 

Підпишіться на розсилку

Отримуйте першими новини в зручному форматі

Коментарі (28)

Додати коментар до статті
Гость | 12:09, 24 січ 2018

а давайте сперва отремонтируем дороги и повысим уровень жизни , а потом всё остальное

Гость | 12:29, 24 січ 2018

Только тебя сначала собьет какойто остолоп, который тупо уедет. Будешь "оттуда" гордиться уровнем жизни

Дмитрий | 13:39, 24 січ 2018

Всегда будут такие нытики что на любое предложение "А давайте сперва сделайте что-то".

Гость | 21:52, 25 січ 2018

А давайте каждый из нас начнет с себя. Все мы не выполняем ПДД, зато всегда ищем ответы не там

Гість | 17:00, 26 січ 2018

не можем, у нас обед

Руслан Петрук | 14:45, 29 січ 2018

підтримую!!!

Гость | 13:48, 24 січ 2018

100%!

Гість | 13:50, 24 січ 2018

Маршрутні транспортні засоби вже давно з відеореєстраторами, тим паче двосторонніми (салон + дорога)

Дмитрий | 14:29, 24 січ 2018

Нужно сначала сделать так чтоб наши политики и ихние детки подчинялись законам и их судили, садили как всех. Именно из за них происходят так называемые резонансные дтп, в том же Харькове. В нашей стране как не дтп так то менты, то политики, то судьи. Так что толку мало от ваших законов если наши крутые перцы на них ложили, знают что отмажутся. Так же само это ограничение 50 км зачем этот бред, ничего не изменится.

Гость | 01:58, 28 січ 2018

Совершенно верно. Но подобные закорны направлены чисто на поднятие материального благосостояния тех самых олигархов и их деток...

украинец.....просто украинец | 18:35, 30 січ 2018

правильно . начинать с мажоров,запорожцы в дтп . только в анекдотах, а наяву мажоры на лексусах и т.д. за миллионы . у них денег до ........ откупятся, и регистратор " не будет работать или сломается , т.е. вещдоков не будет. надо начинать с власти и мажоров.

Гость | 15:53, 24 січ 2018

Просто опять кто-то выиграет тендер по поставкам этих регистраторов и заработает кучу бабла. А с теми что делать которые мы покупали сами, за нормальные деньги? Выкинуть? Ибо будет разрешена к установке одна какая-то определенная модель. И смысл, видео-регистратор хранит данные в плохом качестве от 4-до 8 часов записи. Ну вот приедет к тебе полиция через пару дней, мол -дай запись, мы знаем что ты там проезжал мимо. А ты ему что? Значит виноват, утаил от следствия информацию, значит автоматически соучастник. Короче бред это все. Просто кто-то очень сильно много на этом заработает. Это равносильно как на кассовые аппараты поставили модемы для передачи данных в налоговую.

Гість | 16:06, 24 січ 2018

якщо реєстратор повне Г - то його доведеться викинути, будуть тех вимоги відповідні. Якщо він нормальний - ніхто не навязуватиме "єдиного національного виробника".

Анатолий | 09:36, 25 січ 2018

В регистраторе есть функция АВАРИЙНАЯ СИТУАЦИЯ, нажав на эту кнопку видеосюжет фиксируется отдельно и не стирается.

украинец.....просто украинец | 18:46, 30 січ 2018

правда . точно как Юля в своё время с птичьим или свинным гриппом, помните? , 17 000 000 метров негодной Н.З. МАРЛИ. из запасов ссср, превратила в повязки от " ЭТОГО ГРИППА" . которого, так и не дождались, а миллионы положила в карман , так и тут , главное купить за 1 доллар , а продать за 50, 49 положить в карман , а будет польза или нет , никого это уже не будет интересовать, посмотрите на нашу Раду. разве не видно кто и чем занимается и почему пришел туда, за 5 млн, надо ж получить 50и т.д. , мажоры и власть всё равно откупятся и зачем тогда каждый должен это приобретать, как в ссср " в нагрузку " водку хочешь, банка кильки в нагрузку и т . д.

Гость | 09:11, 25 січ 2018

не в нашей стране, мой хороший регистратор признают плохим, как не прошедший сертификацию и заставят купить полное Г. - навязанный государством(предприимчивыми коррупционерами ).

украинец.....просто украинец | 18:53, 30 січ 2018

а если ещё и регистраторы будут делать украинцы,?????????? то... как и укравто, качество????? купи и выкинь, это вообще бред, тут даже собрать из готовых блоков ничего не могут собрать, нормально, а делать????? это кто то еще хочет и на этом заработать не заботясь о качестве, как известные " рюкзаки" или много других примеров, вообщем грабят Украину и украинцев.........

nikitaka | 22:58, 24 січ 2018

Принудительные регистраторы? Гарантии государства? Та нууу, как раз здесь кроется коррупционный мега-портал. Намного резоннее, проще, быстрее, обязать правоохранителей и суды(!) использовать материалы видеофиксации рядовыми водителями. А еще лучше - запустить облачный сервис, чтобы законопослушные и небезразличные водители, имеющие в салоне видеорегистратор, могли с легкостью одного-двух нажатий кнопки отправить зафиксированное нарушение в соответствующий сервис. Желательно с уверенностью 100% что нарушитель будет покаран. Уверен, что даже незначительное количество сознательных водителей с регистраторами (которые они приобрели за свои деньги и без всяких госгарантий) могут оооочень серьезно повлиять на дорожную обстановку. А если к такому сервису еще добавить материальное поощрение (например, 10% от уплаченного нарушителем штрафа автоматически начисляются бдительному водителю) - то через полгода-год ситуация с безопасностью на дорогах может решительно измениться.

Гость | 09:14, 25 січ 2018

согласен на 100%, но где же тогда можно будет бабло срубить, по взрослому, в вашем предложении, nikitaka, с точки зрения госчиновников есть недоработки)

Гість | 23:22, 24 січ 2018

Заборонити приватний транспорт і усе стане так як хочеться і доріг стільки не потрібно і людей на них не буде кому збивати

украинец.....просто украинец | 19:24, 30 січ 2018

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Юлия | 07:02, 25 січ 2018

Наказать главных коррупционеров в стране .Толко тогда можно будет делат любые реформы.

Уставший киевлянин | 13:36, 25 січ 2018

В комментариях все изложено!) Идея супер, класс, отлично - но не в нашей стране!! как юридически это не обставляй...мы все прекрасно понимаем как эти данные будут использоваться. А почему такое сырое предложение по камерам-все просто...правительство идет от простоты с решением задачи пополнения карманов "приближенных к царю" и пополнения бюджета для выплат по внешним обязательствам. 1. Срубим денег на закупке...+ собьем с водителей круглую сумму в виде штрафов. И суммы штрафов... ох как вырастут (то что объявили на данный момент-это только вершина айсберга). Одним выражение: "Нас е..ут а мы крепчаем"

Алексей | 14:21, 25 січ 2018

Всё можно сделать гораздо проще а именно человек который передал видеозапись с нарушением в правоохранительные органы получает от государства Половину того штрафа которым будет оштрафован нарушитель это и даст толчок тому чтобы все у кого есть автомобили купили видеорегистраторы по крайней мере у нас штрафы сейчас очень немаленькие человек может получить и тысячу и 2 и 3000 только за то что он снял правонарушения и второй момент это то что все кто будет ехать в машине в транспортном потоке будут знать о том что почти в каждой машине стоит видеорегистратор если сейчас он развернется на сплошной или приедет Светофор на красный свет видеозапись будет передано полиции и его 100% оштрафуют, это очень легко сделать, надо просто нормально прописать эти все условия в законе И всё И не надо вообще никаких колоссальных расходов государственных на то чтобы установить там сотни тысяч камер на дорогах потратить на это миллиарды денег и всё остальное это предложение которое Я озвучил вообще почти ничего не будет стоить государству, а эффект поверьте не заставит себя ждать!!!

Гість | 15:51, 26 січ 2018

????????????

Сергей | 01:03, 27 січ 2018

У меня ощущение, что половина коменнтаторов пешеходы, вторая - сверх правильные водители. Как будто никто никогда не нарушал? Бывает это вынужденно происходит, у нас же супер продуманные знаки, развязки и т.д. Бывает происходит по незнанию местности.... И тут бац, двадцать водителей, которым раньше просто махнул спасибо, отправляют видео со своих регистраторов, чтобы двадцать раз вжарить тебя)))

Гость | 01:56, 28 січ 2018

Яркий пример того, как олигархи могут заработать на ненависти друг к другу и радости тому, что соседу будет хуже. Но если трезво смотреть на вещи, то ни в одной развитой стране никому и в голову не прийдет предложить такой бред. В тех же штатах даже не везде камеры есть...

Сергей | 19:57, 28 січ 2018

Но наши властьимущие на всём хотят заработать, и их не интересует безопасность на дорогах. Чем меньше насеселение тем лучше.

Додати коментар до статті Читати усі коментарі (28)

Каталог автосервісів України

Дивитись всі →

Перевірено людьми